Taidekeskus Ahjo, Sysi-sali: Tarja Tella

TARJA TELLA

Pohjoista leveyttä, itäistä pituutta

8.3. - 26.3.2023

Näyttelyssä on esillä valokuvia ja piirroksia. Valokuvat (kaksi koostetta kuvamateriaaleista) ovat vuosilta 2008 - 2019 ja ne kuvattu:

Piirrokset on toteutettu mm. käsinompelemalla japaninpaperille vuosina 2006 - 2023 (jatkuen edelleen) sekä pastelli- ja lyijykynillä sekä luonnonväriaineilla (mustikan ja kaarnikan mehu sekä merilevä). Lisäksi koneompelu sekatekniikkatyössä (`Itkuliina´).

Valokuvat ovat dokumentointia, toteavia ja sisältöjä yhdisteleviä sekä vapaata ilmaisua. Piirroksissa uutisten ja arjen kommentointi sekä henkilökohtaiset kokemukset ja tarinallisuus linkittyvät toisiinsa.

Pietarissa Tella työskenteli Suomi-talossa Ateljeesäätiön residenssissä vuonna 2014, Kilpisjärvellä Suomen Biotaiteen seuran residenssissä (Helsingin yliopiston tutkimusaseman tilat) 2018 sekä Norjan Finnmarkissa Vesisaaren vierastalossa (Barentsin alueen taiteilijoille) 2019.

Näyttelyn sisällöissä on tuotu esille mainittujen alueiden rakenteita, muutoksessa olevia luonnon ja ympäristön oloja, yhteisöjen ja ajankohdan ilmapiiriä sekä Tellan omia kokemuksia. Henkilökohtaisesti valikoituneet paikat ja alueet ovat Tellan mielestä kiinnostavia, koska ne sijaitsevat jollakin raja-alueella tai ovat kooltaan laajoja toiminnallisia keskittymiä. Alueilla ja paikoilla on myös vaikuttavaa historiaa. - ”Osa vuosien aikana kertyneestä valokuvamateriaalista ja osa ommelpiirroksien kuvastosta heijastelee nykyistä ajankohtaamme. Jokin aiemmin nähdyssä ja koetussa oli `häiritsevää´ tai `erityistä´, ja sen vuoksi tallentui kuvaksi.”

www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi www.bioartsociety.fi www.painters.fi www.muu.fi [email protected]

Tukemassa: Taiteen edistämiskeskus Centret för konstfrämjande Arts Promotion Centre Finland