Veden liekki – paikkasidonnainen ääniteos Saarion vesivoimalaitoksesta

Tuomas Ollikainen

SAARIO

Veden liekki – paikkasidonnainen ääniteos Saarion vesivoimalaitoksesta

Joensuussa asuvan ja työskentelevän Tuomas Ollikaisen paikkasidonnainen ääniteos Saario on kuunneltavissa Taidekeskus Ahjon Kytö/Liekki-tilassa huhti-toukokuun vaihteessa. Vuonna 1908 Jänisjokeen rakennettu Saarion vanha vesivoimalaitos sijaitsee Tohmajärven kunnan alueella, ja se on yksi Suomen vanhimpia vesivoimalaitoksia, jossa ovat alkuperäiset koneistot ja laitteet säilyneet. Museoitua voimalaitosta ylläpitää Tohmajärvi-Seura ry. Uusi vuonna 1984 rakennettu kauko-ohjattu voimalaitos sijaitsee vanhan voimalaitoksen kyljessä. Voimalaitosalueelle on vapaa pääsy.

Ollikainen on äänittänyt teoksen vuoden 2022 aikana, eri vuodenaikoina ja vuorokaudenaikoina. Paikkasidonnaisen teoksen luonteeseen kuuluu syventyminen paikan olemukseen, historiaan ja ympäristöön. Tutkimuksellisen ja kokemuksellisen työskentelyn tuloksena syntynyt ääniteos lähestyy vettä elementtinä ja metafyysisenä kokemuksen kehyksenä, sekä laajenee pohtimaan yleisemmin ihmisen suhdetta energiaan.

Saario-ääniteos on luontevaa jatkoa kuvanveistäjäksi valmistuneen Ollikainsen työskentelyssä, joka on viime vuosina painottunut äänitaiteeseen ja kokeelliseen musiikkiin. Ollikaisen ääniteoksia on aikaisemmin ollut esillä muun muassa Joensuun ja Kuopion taidemuseoissa. Taidekeskus Ahjossa ääniteoksen rinnalla tilassa on myös valokuvia. Teoksen toteuttamista ovat tukeneet Karjalaisen kulttuurin edistämissäätiö, sekä Tohmajärvi-Seura.