Menneet näyttelyt

Taidekeskus Ahjo, Hehku-tila: Maria Nuutinen

Korutaiteilija Maria Nuutisen Taidekeskus Ahjon Hehku-tilaan rakentama Etäyhteys – installaatio koostuu koruista ja esineistä, joiden aiheet on ammennettu elämään vaikuttavista uskomuksista ja käyttäytymismekanismeista, joita on vaikea selittää järjellä. Nuutista kiehtoo kohtaloon uskominen, ennustaminen, etiäiset, vaisto, viestit rajan takaa ja erilaisiin merkkeihin uskominen. Mielenkiintoista hänestä myös on se miten oudoilla tavoilla ihminen koittaa oman elämänsä kulkuun vaikuttaa vastoinkäymisistä selvitäkseen. Ristiriita järjellisen ajattelun ja vaistomaisen käyttäytymisen välillä on taiteilijasta kiehtovaa.

Teosten kuva-aiheissa on hyödynnetty emalointitekniikkaa, jossa kuva-aiheet kuparin pinnalle syntyy sulattamalla lasijauheita 800-asteisessa uunissa. ’Eriväristen emalijauheiden sekoittaminen ja kerrostaminen on yhtä arvaamatonta kuin elämä, lopputuloksesta ei voi ikinä olla aivan varma’.

Maria Nuutinen on lappeenrantalainen korutaiteilija, joka työskentelee työhuoneellaan 2018 perustetun Taidekeskus Idän tiloissa. Hän on osallistunut näyttelyihin sekä Suomessa että ulkomailla vuodesta 2001. Hänellä on takanaan opintoja sekä muotoilun että kuvataiteen saralta. Nuutinen on Lappeenrannassa 2005 perustetun valtakunnallisesti toimivan Korutaideyhdistys ry:n perustajajäsen ja hänen teoksiaan on mm. Suomen Designmuseon, Hollantilaisen CODA Museon ja Yhdysvaltalaisen Recine Art Museon kokoelmissa. Nuutisen työskentelyä on tukenut Taiteen edistämiskeskus.

[email protected] | 050–549 1430 | www.marianuutinen.com | @nuutisenmaria