TAIDEKESKUS AHJO, SYSI-SALI: LAHDEN TAIDEGRAAFIKOT

Lahden taidegraafikot ry

HUOMIO, HUOMIO, TÄÄLLÄ LAHTI !

Sysi-sali - 31.5.-18.6.2023

Lahden Taidegraafikot on toiminut vuoden alusta Keltaisessa talossa Vanhalla AM-radioasemalla, joka sijaitsee Radiomäellä. Rakennus sijoittuu radiomastojen väliin ja Radio- ja tv-museon viereen. Yhdistyksen yhteistyötila on Suomen mittakaavassa erinomainen ja laitekannaltaan kattava. Keltainen talo avaa monitaiteelliset mahdollisuudet jo pelkällä sijainnillaan ja tiloillaan. Se mahdollistaa myös ulkotilojen käytön ja uuden yleisön tavoittamisen.

Yhdistyksen jäsenet ovat ammattitaiteilijoita, joiden toiminta on aktiivista ja heidät tunnetaan muun muassa laadukkaista näyttelyistään. Edellinen Lahden Taidegraafikoiden iso jäsennäyttely pidettiin Jyväskylässä Galleria Ratamossa. Sillä juhlistettiin yhdistyksen 40-vuotisjuhlaa.

Yhteistyötä on vuosien varrella tehty eri suomalaisten grafiikan yhdistysten kanssa. On myös järjestetty kansainvälisiä vaihtonäyttelyitä muun muassa Falunin taidegraafikoiden kanssa. Tärkeä ajanjakso oli 1995–2014, jolloin pieni yhdistys järjesti kansainvälistä pienoisgrafiikantriennaalia Miniprint Finland. Lahden Taidegraafikot ry kehittää jatkuvasti uusia yhteistyömuotoja saadakseen taidegrafiikan äänen kuuluviin. Yhdistys toimii paikallisena taidegrafiikkaan erikoistuneena asiantuntijatahona, joka haluaa lisätä taidegrafiikan tunnettavuutta, näkyvyyttä ja saavutettavuutta. Siihen kuuluu myös osallistava toiminta uusien yleisöjen kanssa. Graafikot ylläpitävät grafiikan myymälää Kauno ry:n Galleria Kipinän yhteydessä. Yhdistyksessä on 45 jäsentä ja Taidekeskus AHJO:n näyttelyyn osallistuu heistä 17 taiteilijaa:

Markku Alhonen, Leena Hannula, Tiina Jaakkola, Eeva Kaisa Jauhiainen, Aleksi Joensuu, Susanna Judin, Eeva Kirilin-Helenius, Outi Kirves, Sirpa Lappalainen, Minna Louhelainen, Jenni Niskala, Sirpa Pyykkö, Tiina Salmi, Antti Salokannel, Jouni Salonen, Pekka Syrjälä, Annukka Visapää.

Lisätietoja:

Sirpa Lappalainen, sihteeri