Taidekeskus Ahjo, Sysi -sali: Antti Pitkäjärvi

ANTTI PITKÄJÄRVI
10.7. - 28.7.2024, SYSI -SALI

Suomen eturivin artistit valokeilassa Antti Pitkäjärven näyttelyssä Joensuussa

Yli vuosikymmenen Suomen merkittävimmillä festivaaleilla ja klubeilla valokuvanneen Antti Pitkäjärven tuore valokuvanäyttely ÄFTER WÖRK – Artisteja keikan jälkeen avautuu Joensuun Taidekeskus Ahjossa keskiviikkona 10. heinäkuuta. Pitkäjärven ÄFTER WÖRK -kuvasarja tuo valokeilaan kotimaamme ykkösrivin artistit välittömästi heidän keikkojensa jälkeen. Harvinaisen intiimit ja puhuttelevat valokuvateokset ovat nähtävillä Ahjossa sunnuntaihin 28.7.2024 saakka.

ÄFTER WÖRK -näyttelyn valokuvat ovat syntyneet Joensuun liveklubeilla, festivaaleilla ja ulkoilmatapahtumissa vuosien 2019-2024 aikana. Mustavalkoisissa valokuvissa esiintyy yhteensä 43 nimekästä suomalaista artistia ja yhtyettä, kuten Antti Tuisku, Sexmane, Maija Vilkkumaa, Anssi Kela, KUUMAA, Vesala, Ismo Alanko ja Gasellit.

– ÄFTER WÖRK syntyi halusta tuoda meidän kaikkien tuntemat ja kuuntelemat artistit ja yhtyeet esiin uudenlaisessa, intiimimmässä valossa. Olen kuvannut keikkoja ja taltioinut suuren yleisön edessä tapahtuvia hetkiä jo vuosia, mutta kuten varmasti musafanejakin, minua on pitkään kiehtonut ajatus siitä, millaisia tunteita artisteilla nousee pintaan juuri sillä sekunnilla, kun he astuvat pois lavalta ja yleisön edestä. ÄFTER WÖRK raottaa verhoa nimenomaan sen ohikiitävän hetken osalta, Pitkäjärvi taustoittaa.

ÄFTER WÖRKIN riisutuissa, miljööttömissä ja vallitsevassa valossa kuvatuissa teoksissa korostuu olennainen: lavalta poistuneiden artistien mikroilmeet, vaatetusten pienet yksityiskohdat ja kuumavalojen jättämät jäljet sekä kunkin muusikon persoonallisuus ja yksilöllinen kokemus heti keikan loputtua.

Valokuvateokset muistuttavat yleisöä myös artistien korvaamattomasta panostuksesta live-esiintymisiinsä sekä kertovat muusikon työn erityisestä henkilökohtaisuudesta.

– Näyttelyssä on esillä useita artisteja, joiden uraa ja esiintymisiä olen saanut dokumentoida jo useiden vuosien ajan. Jo pelkästään tämän kuvasarjan toteuttaminen on tuntunut mielettömältä etuoikeudelta. Valokuvaajana pääsee kiinni monenlaisiin intiimeihin, jopa yksityisiin hetkiin, mutta harvemmin kuitenkin ihan näin lähelle. ÄFTER WÖRK on käsinkoskeltavan herkkä, raaka ja henkilökohtainen teoskokonaisuus, Pitkäjärvi päättää.

43-vuotias Antti Pitkäjärvi on pitkän linjan video- ja valokuvaaja – päivisin Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen viestintäkoordinaattori ja iltaisin livemusiikki- ja tapahtuma-alalla vuosikymmeniä vaikuttanut dokumentaarinen valokuvaaja. Pitkäjärvi on työskennellyt tapahtumavalokuvaajana sisä- ja ulkoilmafestivaaleilla sekä musiikkiklubeilla ympäri Suomen. Livemusiikin lisäksi Pitkäjärven työtä inspiroivat ympäristön tunnelma ja sen muutosten pienet nyanssit.

[email protected], www.apkuva.com