Taidekeskus Ahjon Kytö/Liekki -tilassa on esillä 29.3.–16.4.2023 unenomainen näyttelykokonaisuus, joka koostuu musiikista ja kuvista.

Taidekeskus Ahjo, Kytö/Liekki-tila: Anna Arminen

Anna Arminen, Tero Salmensuo & Unelmien Kolmet Kasvot

In Deepest Night - Unia, kuvia, musiikkia

Musiikkina on Tero Salmensuon säveltämä ja sanoittama kappale In Deepest Night. Kappaleen on kuvittanut musiikkivideoksi Anna Arminen. Näyttelyssä esillä olevalla videolla laulaa Sanna Ajakainen ja pianistina toimii Iiro Rantala.

In Deepest Night -musiikkivideon kuvitusprojekti on toteutettu 2021-22. Kuvituksen lähtökohtana on kuunvalossa uneksiva tyttö, joka kohtaa unimatkallaan vieraan hahmon. Tyttö ja eläinhahmo symboloivat ihmiskunnan matkaa pimeyden ja valon, ihmisyyden ja eläimellisyyden rajamailla. Kappaleen sanoihin, säkeisiin ja tunnelmaan pohjautuvat kuvat on tehty tussilla piirtäen ja maalaten. Musiikkivideon kesto on neljä ja puoli minuuttia.

Toisen osan näyttelyä muodostaa sarja originaalikuvien pohjalta toteutettuja valokuvateoksia vuodelta 2023. Armisella on näyttelyssä esillä kuusi taulua, niiden unimaailmaan voi vaipua musiikkia kuunnellen.

Tero Salmensuo on nykyisin Järvenpäässä asuva säveltäjä ja musiikkiterapeutti. In Deepest Night -kappale liittyy hänen Unelmien Kolmet Kasvot -sooloprojektiinsa, jossa hän tekee yhteistyötä eri muusikoiden kanssa. Hän inspiroituu erityisesti yhteiskunnallisista aiheista sekä luonnon ihmeistä. Sävellyksissä on kuultavissa vaikutteita mm. pop- ja jazz-musiikista sekä klassisesta musiikista.

Anna Arminen on Joensuussa asuva kuvataiteilija ja taidegraafikko. Hänet tunnetaan herkistä luontoaiheistaan. Hän käsittelee teoksissaan myös menneen ja nykyisen suhteita ja leikittelee erilaisilla fantasiamaailmoilla. Armisen teoksia on ollut esillä useissa näyttelyissä Suomessa ja ulkomailla. Hän on Joensuun taiteilijaseuran jäsen ja kuuluu Suomen Taidegraafikoihin. Kuvitustyötä on ollut tukemassa Pohjois-Karjalan Kulttuurirahasto ja näyttelyprojektia Taidekeskus Ahjossa on tukenut Joensuun kaupunki.

ANNA ARMINEN

TERO SALMENSUO