Sokos ikkunagalleria, maaliskuu: Tuija Hirvonen-Puhakka

Sokoksen ikkunagalleriassa on maaliskuun ajan nähtävillä Tuija Hirvonen-Puhakan teoksia.

Tuija HP (Hirvonen-Puhakka) on kuvataiteilija ja järjestötoimija. Hän asuu ja työskentelee Enossa. Pitkän linjan kulttuuri- ja taidealan ammattilaisena hän on jatkokouluttanut itseään ja seuraa aktiivisesti taidekenttää. Vuodesta 2017 lähtien hän on ollut Joensuun Taiteilijaseura ry:n puheenjohtaja.

HP työskentelee kuvataiteen, ympäristö- ja yhteisötaiteen sekä tilataiteen parissa. HP käsittelee taiteessaan aikaa, kohtaamisia ja tiloja. Hän on pohtinut omasta ja yhteiskunnan näkökulmasta taiteilijuutta. Mitä taiteilijana jättää jälkeensä? Tämän seurauksena hän on alkanut polttaa taideteoksia tuhkaksi, kierrättää omaa tuotantoaan.

"Polttoprosessi ei tarkoita minulle vanhan työn tuhoamista, vaan sitä että saan sen hyötykäytettyä materiaalina uuteen teokseeni. Teosteni väriaineena ovat tuhka (poltettuja taideteoksia), marmoripöly (marmoriveistoksien veistojäte/hiontapöly), väripigmentit, lehtikulta ja lyöntimetalli. Taidehistoria limittyy teoksiin ja kreikan marmoripatsaiden materiaali on siirtynyt maalausväriksi, marmoripölyksi maalauksiin."

Esillä olevissa teoksissa tärkeässä osassa on väri. Keltainen kuvastaa toivoa, lämpöä, tulevaisuutta ja iloa. Risti on muotona vahva symboli ja maalauksessa se kuvastaa ajankuvaa.