KIRJASTON SEINÄGALLERIA: HEINÄKUUN TAITEILIJA MARJA PURTO

Joensuun taiteilijaseuran SEINÄ-gallerian heinäkuun taiteilija on Marja Purto näyttelyllään Nuoren naisen muotokuva.

Näyttely on esillä Joensuun pääkirjaston lukusalissa 1.7. - 30.7.2022 kirjaston aukioloaikoina*.

Marja Purto on joensuulainen taiteilija, joka on taidegrafiikan lisäksi tehnyt graafista suunnittelua, taiteilijakirjoja, installaatioita, tekstiili-, tila- ja ympäristötaidetta 1990-luvun loppupuolelta lähtien. Hän on toiminut myös useissa työryhmissä (Taidetoimisto, Biblioteko, Print-ryhmä, Joensuun torialueen Virtaviivalla-teoksen työryhmä).

Nuoren naisen muotokuva on muunnelma renesanssiajan öljyvärimaalauksesta, jonka tekijänä pidetään Piero del Pollaiuoloa (1441-1496). Teos lienee vuodelta 1465.

Purto valitsi tämän työn Seinälle esimerkkinä siitä, että inspiraation lähteenä voi olla mikä tahansa asia –tässä tapauksessa taidehistorian merkkiteos. Läheisen ihmisen muotokuva on rakennettu vanhan maalauksen kuosiin, koska se tuntui Purtosta luonnolliselta ratkaisulta.

Serigrafiatyön lähtökohtana on kohdehenkilöstä otettu valokuva, joka on pelkistetty ääriviivoiksi (kuva 1). Kuvio- ym. elementit on toteutettu viidellä värillä ja painokerralla. Teos on peilikuva maalauksesta (kuva 2), nuori nainen ikään kuin katsoo tulevaan.

Marja Purto - Nuoren naisen muotokuva
1.7. - 30.7.2022 Joensuun Taiteilijaseuran Galleria SEINÄ
Joensuun pääkirjaston lukusali
Koskikatu 25, 80100 Joensuu