JOENSUUN TAITEILIJASEURAN NÄYTTELYT JATKAVAT TEATTERIESITYSTEN TEEMOJA

Joensuun kaupunginteatterin ja Joensuun Taiteilijaseuran yhteistyö jatkuu kaudella 2021-2022 vaihtuvien taidenäyttelyiden merkeissä teatterin yleisölämpiöissä. Taidenäyttelyissä nähdään lastenteatterin teemoja, sivuhenkilöiden muotokuvia, veistoksia mystisistä olennoista ja intertekstuaalisia viittauksia. Taidenäyttelyihin on vapaa pääsy teatterin esitysten aikana.

Muista myhy!

Syksyn ensimmäinen taidenäyttely avautuu 18. syyskuuta lastenteatteriesityksen ”Pim Pam pallomaakailuseik” ensi-illan yhteydessä. Näyttelyssä “Muista myhy!” nähdään teatteriesityksen teemoihin liittyviä teoksia kuvataiteilija Tuija Hirvonen-Puhakalta. Näyttely on esillä neljännen kerroksen yleisölämpiössä 23.1.2022 asti.

Joensuun Taiteilijaseuran puheenjohtajana toimiva Hirvonen-Puhakka on ollut mukana lasten ja nuorten kuvataiteen hankkeissa ja järjestänyt kansainvälisiä lasten taidekilpailuja. “Muista myhy!”-näyttelyn teokset ovat esinekoosteita.

9 hyvää syytä elää

9 hyvää syytä elää -näyttelyyn teoksiaan tuovat outokumpulainen kirjailija-kuvataiteilija Esko-Pekka Tiitinen ja joensuulainen kuvataiteilija Satu Laaninen. Tiitisen ja Laanisen teokset ovat esillä toisen kerroksen yleisölämpiössä 22.9.2021-20.2.2022.

Esko-Pekka Tiitinen on kirjoittanut kymmeniä näytelmiä Suomen teattereille, mutta paljon on jäänyt kirjoittamattakin, hän sanoo. "Kaikki kuvittelemani sivuhenkilöt eivät ole mahtuneet näytelmiini, mutta nyt he ovat onneksi päässeet pääosaan taidenäyttelyssä. Esillä on muun muassa sivuroolihahmojen muotokuvia näytelmistä "Don Qiujoten paluu", "Rikos ja karsastus", “Seitsemän veljeksen sisko", "Alastalon alasajo" ja monista muista klassikoista.”

Kesäyön unelma

Kesäyön unelma -näyttelyssä on esillä taidetta Tytti Putkoselta ja Satu Laaniselta. Kesäyön unelma -näyttely on esillä toisen kerroksen yleisölämpiössä 30.10.2021-20.2.2022.

Selkien kylältä kotoisin oleva kuvataiteilija Tytti Putkonen tuo esille veistoksiaan, joissa hiippailee Kesäyön unelman mystisiä olentoja. “Töitteni aiheet kumpuavat tavallisesta arjesta sekä ympärillä olevasta luonnosta. Töissäni on värikäs twisti. Käytän mielelläni kierrätysmateriaaleja.”

Kuvataiteilija Satu Laanisen omimpia tekniikoita ovat serigrafia ja valokuvaaminen. “Töissäni näkyy viehtymykseni kasveihin ja kirjallisuuteen, ja kuvissani on usein ihmishahmo. Joskus hän saattaa jopa katsoa suoraan sinuun, useimmiten kuitenkaan ei. Ehkä myös bongaat teoksissani intertekstuaalisia viittauksia maailmankirjallisuuden klassikoihin ja lastenkirjallisuuteen.”

Näyttelyistä lisää nettisivuilla: https://www.joensuunteatteri.fi/ohjelmisto/kuvataidetta-yleisolampioissa/

Yhteyshenkilö Joensuun Taiteilijaseurasta: puheenjohtaja Tuija Hirvonen-Puhakka, 0503047865, [email protected]

Yhteyshenkilö Joensuun kaupunginteatterista: tiedottaja Heini Myller, 0403448140, [email protected]