JÄLKI – JUURI - NYT -nykytaidenäyttely

Siirtokarjalaisaiheinen monitaidefestivaali Helsingin Karjalatalolla 14.5.-14.5.2022

Yhden viikonlopun aikana on mahdollista tutustua tuoreisiin pohjoiskarjalaisiin taideprojekteihin: Tapahtuma pitää sisällään Alma - kaksi matkaa Länttä kohti -näyttämöteoksen, liikkuvan kuoroteoksen Baba Yaga - Häpeämätön, JÄLKI-JUURI-NYT -nykytaidenäyttelyn sekä erillisiä musiikki- ja nykytanssiesityksiä ja työnäytöksiä. Lisäksi tapahtumassa esitellään pohjoiskarjalaista ruoka- ja käsityökulttuuria.

- Tapahtuma nostaa esille siirtokarjalaisuuden synnyttämän juurettomuuden kokemuksen joka on kolmen sukupolven aikana kasvanut voimavaraksi ja kulttuurisen luovuuden lähteeksi. Luonnollisesti tavoitteenamme on myös lisätä pohjoiskarjalaisen ja karjalaisesta kulttuurista ammentavan taiteen ja kulttuurin valtakunnallista tunnettuutta, kertoo ohjaaja-käsikirjoittaja Pirkko Kurikka.

Pirkko Kurikan kirjoittama Alma - kaksi matkaa Länttä kohti on runollinen teos ja myös ihmetarina ja legenda, joka kertoo viipurilaisen Hiljan evakkotaipaleesta Viipurista kohti Länttä. Teos tuo näyttämölle myös toisen tason ja orpotytön. Esitys on Joensuun Vapaan teatterin tuotantoa.

Baba Yaga - Häpeämätön! on liikkuva kuoroteos, kokonaan kalevalamittaan kirjoitettu saaga. Tellu Turkan libretto ja sävellys pohjaavat vanhaan venäläiseen, karjalassakin molemmin puolin rajaa hyvin tunnettuun satuun Viisas Vasalisa. Esityksen tuottaa kulttuuriyhdistys Vääräpyörä.

JÄLKI-JUURI-NYT—nykytaidenäyttelyssä näkyy siirtokarjalaisten juurien jälki. Joensuun Taiteilijaseuran koostamassa taidenäyttelyssä esitellään ja kerrotaan teosten tarinoita monitaiteisesti, mm. musiikkia ja tanssia hyödyntäen.

Lisätietoa festivaalista julkaistaan tällä sivulla kevään kuluessa.

Tervetuloa takaisin!

Liput Tiketti.fi